Beginnersfouten bij leiding geven

Het leiding geven aan een groep is een vak apart. Vaak moeten mensen hier hun eigen weg in vinden en het helemaal eigen maken. Je ziet daarom vaker dat de stap van een professional in je vakgebied naar een leidinggevende een enorm grote stap is. Een beginnersfout is daarom al snel gemaakt. Wij helpen je een handje op weg en geven je een aantal handige leidinggeven tips.

Wat is leidinggeven?

Je kan jezelf nu natuurlijk afvragen; “wat is leidinggeven nu eigenlijk”? Dit begrip kan voor sommige vaag zijn of veel vragen opwekken. Het begrip leidinggeven houdt in: “het beïnvloeden van het gedrag van één of meerdere medewerkers”.

Je kan op verschillende manieren medewerkers aansturen en leiding geven. De twee meest gebruikte manieren zijn:

  1. Personeel of medewerkers ondersteunen door naar ze de luisteren, te ondersteunen in projecten en advies te geven.

  2. Medewerkers aansturen door middel van een planning, het organiseren of controleren van werk.

Gelukkig is er niet één vaste methode maar kan iedere leidinggevende een eigen manier van leiding geven gebruiken. Iedere leidinggevende heeft hierdoor een eigen stijl van leidinggeven. Het moeilijkste aan een leidinggevende functie is het motiveren van personeel. Bezit jij deze motiverende leiderschapsstijl? Dan zorg je ervoor dat het personeel gemotiveerd blijft en hierdoor een goede inzet voor het bedrijf heeft.

Veel voorkomende fouten in het leiding geven

Nu we de vraag “wat is leidinggeven?” hebben besproken, gaan we het hebben over de fouten die gemaakt worden door nieuwe leidinggevenden. Er zijn een aantal fouten die veelvuldig voorkomen in het leidinggeven. Wij bespreken deze fouten stuk voor stuk en geven je handige leidinggeven tips, zodat je op een goede manier je fout kan oplossen.

Geen keuzes durven maken als leidinggevende

Als leidinggevende ben je waarschijnlijk geleidelijk in je rol gestapt. Je begint vaak als coördinator, plaatsvervanger of meewerkend voorman. Hierdoor zul je een deel van de taken die je al had blijven uitvoeren. Je zult minder tijd krijgen voor deze taken waardoor je sneller geneigd bent om thuis nog even wat taken uit te voeren.

Echter moet jij je steeds meer bezig gaan houden met je medewerkers en taken weg delegeren. De eerste van de vele leidinggeven tips die we je geven is om een keuze te maken. Het is dus erg belangrijk dat je een goede en duidelijke keuze maakt in het werk dat je wel nog uit voert en wat je weg delegeert. Kies voor de belangrijkste taken en delegeer de andere taken aan medewerkers. Zo wordt de werklast goed verdeeld.

Alles perfect willen doen

Aangewezen worden als leidinggevende zal je een flinke boost geven. Je wordt gezien als uitblinker en dit wil je natuurlijk niet te niet doen. Hierdoor zul je extra druk voelen en wil je verwachtingen waarmaken. Ben je zo'n perfectionist? Dan kan dit een negatieve invloed hebben op het leiding geven. Je kan namelijk een burn-out krijgen en daarnaast kun je fouten ook afreageren op je collega's.

Een handige tip om toch op een fijne manier leiding te kunnen geven. Bedenk jezelf dat iedereen fouten maakt. Daarnaast kan een fout ervoor zorgen dat je hiervan leert en juist een sterkere en betere leider wordt. Door het vallen en opstaan zorg je ervoor dat je in het vervolg een beter inzicht krijgt in de gang van een project.

Blijven hangen in je professional modus

Jij kan het vak in komen rollen of gevraagd zijn om leiding te geven. Ongeacht hoe je erin bent gekomen, kan het een valkuil zijn om in de expert-modus te blijven hangen. Dit is mogelijk doordat je bent uitgekozen omdat je goed bent in je vakgebied. Het is dus zeer verraderlijk om nog in de expert-modus te blijven hangen omdat je het snel beter wilt weten dan je medewerkers.

Één van de handige leidinggeven tips die we tegen kwamen was om vragen te stellen aan je medewerkers. Dit zorgt ervoor dat ze zelf mee gaan denken over het onderwerp en andere oplossingen gaan zoeken. Daarnaast kun je ook vertellen hoe het wel aangepakt moet worden. Accepteer de verschillende drijfveren en denkwijzen van anderen. Er zijn namelijk meerdere oplossingen die naar hetzelfde doel werken.

Iedereen te vriend houden

Als laatste komen we vaak tegen dat nieuwe managers of iemand met een leidinggevende functie het liefste iedereen te vriend wilt houden. Echter kan dit ook een keerzijde hebben. Een té sterke persoonlijke band kan ervoor zorgen dat beslissingen maken moeilijk wordt. Hierdoor kan gezag verloren gaan en zullen mensen niet naar je luisteren.

Wij willen je dus als laatste van de leidinggeven tips meegeven dat je een zekere afstand moet houden tussen je werknemers. Zorg er dus voor dat je niet altijd mee gaat lunchen. Zo geef je andere de vrijheid om te kunnen zeggen wat ze willen. Daarnaast kun je op deze manier makkelijker leiding geven en keuzes maken die misschien niet populair zijn onder het personeel.

Terug naar Inspiratie
Coach